עתירה של עו"ד מק: היועמ"ש- תחקור פלילית ישראלים שמכרו נשק לדיקטטורה בצ'ילה

עו"ד איתי מק כותב:

ביום 22.2.2017 פנו ליועץ המשפטי לממשלת ישראל, שתי אזרחיות צ'ילה תושבות מדינת ישראל, לילי ותמרה סנטוס טראובמן, שנרדפו ע"י משטר פינושה, ובן משפחתם נחטף, עונה ונעלם, בדרישה כי יורה על פתיחת חקירה פלילית נגד הגורמים במשרדי החוץ והביטחון, בצה"ל וסוחרי הנשק הישראלים בגין סיוע בפשעים נגד האנושות שביצעה הדיקטטורה הצ'יליאנית.

https://files.acrobat.com/a/preview/3b9a2342-d582-49b0-b415-53fadd32457d

מדינת ישראל הכירה רשמית בחונטה של פינושה כבר ביום 24.9.1973, ועל אף שרב הנסתר על הגלוי במערכת היחסים בין המדינות, לא מעט פרטים פורסמו לאורך השנים. כיום ידוע כי אף אם ישנן מדינות נוספות שמכרו נשק למשטר פינושה, הרי ששיתוף הפעולה, התמיכה הצבאית והדיפלומטית מצד מדינת ישראל, היו מבחינת היקפם וחשיבותם מבין המשמעותיים ביותר לחונטה ולפינושה. גם אם מדינת ישראל לא הייתה מעורבות בהפיכה הרצחנית שהעלתה את פינושה לשלטון, כיום אין צל של ספק כי שיתוף הפעולה של ישראל בהיבטים שונים היה חיוני לחיזוק ולשימור כוחה של החונטה במשך 17 שנים. מסמכים סודיים שנחשפו בארה"ב, חשפו כי ארה"ב הזהירה את ישראל כי הסיוע הצבאי שנתנה למשטר פינושה עלול לפגוע במעבר לדמוקרטיה שם.

במהלך 17 השנים בשלטון, תחת הכרזה מתמדת על מצב חירום או מצב מצור, החונטה של פינושה בעיקר ניהלה מלחמה פנימית אינסופית נגד אזרחי ואזרחיות צ'ילה. ממסמכים  ועדויות  שנחשפו בארה"ב, בישראל ובצ'ילה, כיום ידוע כי מדינת ישראל נתנה לכוחות הביטחון הפושעים של החונטה אימונים, רובים, וציוד נגד הפגנות, לצורך מלחמה פנימית זו. לצה"ל היה נציג קבוע שישב בזמן החונטה בסנטיאגו.

מר ארנסטו טראובמן, אביה של לילי טראובמן וסבה של תמרה  סנטוס טראובמן, נחטף מיד לאחר ההפיכה, עונה למוות במשרד ההגנה הצ'יליאני בסנטיאגו, ונעלם במשך כ-20 שנים עד שעצמותיו אותרו ונמסרו למשפחה. על-פי דוחות רשמיים של ממשלת צ'ילה, בדומה לארנסטו היו כ-3,200 אזרחים ואזרחיות שנרצחו או הועלמו, וכ-40,000 איש שעברו עינויים. משטר פינושה הביא את העינויים לשיא חדש של אכזריות שלא היה מוכר כמותו בהיסטוריה המודרנית.

הפשעים שעשה משטר פינושה בצ'ילה ומחוץ לצ'ילה במסגרת "תכנית קונדור", הוכרו ע"י הקהילה הבין-לאומית כפשעים נגד האנושות. אמנם האחראים הישירים לפשעים הם אנשי כוחות הביטחון של פינושה, אך פשעיהם לא היו יכולים לקרות בהיקפים מפלצתיים כאלה לולא קיבלו סיוע, שיתוף פעולה ולגיטימציה מגורמים זרים, ובמיוחד ישראלים.

הסיפור של המעורבות הישראלית בצ'ילה אינו חריג, מדינת ישראל נתנה סיוע צבאי לכל החונטות באמריקה הלטינית, ובפרט הייתה מעורבת ברצח העם בגואטמלה. כמעט בכל מקום ברחבי העולם שהתרחשו בו פשעים נגד האנושות מאז אמצע המאה ה-20, נעשה שימוש בנשק, ידע ואימונים מישראל. כיום ההיסטוריה חוזרת בסיוע שישראל נותנת לפשעים נגד האנושות בדרום סודן, בורונדי ובורמה, וכן בסיוע שישראל נותנת להפרות החמורות של זכויות האדם בהונדורס.

בחלוף 43 שנים להפיכה בצ'ילה, ששינתה לעד את חייהם מאות אלפי אזרחים ואזרחיות בצ'ילה, והולידה זוועות שממשיכות לזעזע את המצפון האנושי, הגורמים בממשלת ישראל, בצה"ל וסוחרי הנשק הישראלים חייבים לתת את הדין. ההשתקה והחסינות שהם נהנים ממנה בישראל חייבת להיפסק, כדי שבאמת נוכל לומר לעולם לא עוד.

הפנייה ליועץ המשפטי הוגשה באמצעות עו"ד איתי מק, וככל שתסורב הדרישה להעמדה לדין, בכוונתם לפנות לבתי המשפט בישראל ובחו"ל.

כתיבת תגובה